Archive for March 26, 2009

Tulang Rusuk


WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI : Kamu!!!

WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya..

 

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

 

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah.

 

Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak “Kamu tidak cintakan saya lagi!!”. LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak “Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!”

 

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah.

 

“Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing”.

 

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

 

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

 

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI : Apa khabar?

WANITA : Baik… kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI : Belum.

WANITA : Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz “Selamat tinggal..”

 

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

 

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat..

 

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kamu ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

 

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??

——————————————————————

P/s : Mekasih kepada yang mem’foward’kan email ini yer..

Comments (6) »

WHAT A BOYFRIEND SHOULD DO / A TRUE BOYFRIEND

2492323188_3fe70f6b381

When she walks away from you mad
Follow her

When she stares at your mouth
Smile…then kiss her

When she pushes you or hits you
Hug her tight

When she starts cursing at you
Say I love you


When she’s quiet
Hold her hand and ask what’s wrong

When she ignores you
Act cute so she’ll notice you

When she pulls away
Pull her back

When you see her at her worst
Tell her you love her and she still looks amazing

When you see her start crying
Hold her…ask her what’s wrong

When you see her walking
Approach her..give a kiss on the cheek

When she’s scared
Assure her you’re not goin to leave her

When she lays her head on your shoulder
Tilt your head too..and hold her hand

When she steals your favorite hat
Let her keep it

When she teases you
Tease her back and make her laugh

When she doesnt answer for a long time
Reassure her that everything is okay

When she looks at you with doubt
Back yourself up

When she says that she likes you
She really does more than you could understand

When she grabs at your hands
Hold hers and play with her fingers

When she bumps into you
Bump into her back and make her laugh

When she tells you a secret
Keep it safe and untold

When she looks at you in your eyes
Dont look away until she does

When she misses you
She’s hurting inside

When you break her heart
The pain never really goes away

When she says its over
She still wants you to be hers

When she repost this bulletin
She wants you to read it

—————————————–

Stay on the phone with her even if she’s not saying anything.

When she’s mad hug her tight and don’t let go

When she says she’s ok don’t believe it, talk with her

Because 10 years later she’ll remember you:

Call her at 12:00am on her birthday to tell her you love her

Call her before you sleep and after you wake up

Treat her like she’s all that matters to you.

Tease her and let her tease you back.

Stay up all night with her when she’s sick.


Watch her favorite movie with her or her favorite show even if you think its stupid.


Give her the world.

Let her wear your clothes.

When she’s bored and sad, hang out with her.

Let her know she’s important.

Kiss her in the pouring rain.

When she runs up at you crying, the first thing you say is;
“Who’s ass am I kicking babe?”

Leave a comment »

Nasib Orang Bujang

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira lelaki atau perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh… Disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde..
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyyy)

Bila nak kawin???
Aaahhh….sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada.

MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

—————————————————–
Terima kasih pada yang menghantar e-mail ini.

Comments (8) »