Nasib Orang Bujang

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira lelaki atau perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh… Disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde..
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyyy)

Bila nak kawin???
Aaahhh….sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada.

MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

—————————————————–
Terima kasih pada yang menghantar e-mail ini.

8 Responses so far »

  1. 1

    Ketimpong Payong said,

    Nasib orang bujang kan…
    Huhu…

  2. 2

    Yati_Yula said,

    Ek eleh, sejak pula ko ni ‘membujang’ nyer..
    Jgn perasan yer Puan Ketimpong Payong..

  3. 3

    pmdsy said,

    erm…yati yula nie laks , BILA NAK KAWIN?? ^^

  4. 4

    Yati_Yula said,

    Urm..
    Klu der org nak, leh ler kawen..
    Hehe..

  5. 5

    pmdsy said,

    ramai org nak…^^

  6. 6

    Ketimpong Payong said,

    tp aku xnak kt dia…. ade plak ckp rmai org nak…. hahahah…. sbb aku pompuan, xkan aku nak kt dia…..

  7. 8

    Yati_Yula said,

    Hehe..
    Ko kn pompuan..
    Xkan les kut..
    Haha, no komen..


Comment RSS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: