Archive for October, 2009

Adakah Cinta Memerlukan Sebab??

Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk
puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini :

“Sayang,

Jika disebabkan suara aku mencintai mu, sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu, sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu, sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu, sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi?

Adakah cinta memerlukan sebab?

Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab.

Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu, ia boleh dirasai dalam hati.”

Leave a comment »

Bersedih Sepanjang Hari

Kesedihan ini bukanlah kesedihan yang boleh dirasakan oleh golongan yang mengejar keduniaan, bersedih kerana dunia dan bergembira pun kerana dunia! Namun, ini kesedihan yang dilandai rasa takut, waspada dan penuh harapan, jauh dari putus asa dan pesimis, itulah yang dinasihatkan oleh tabiin yang agung Al-Hassan Al-Basri Rahimahullah yang berkata:“Sesungguhnya seorang mukmin itu di pagi hari bersedih, di petang hari bersedih, kerana ia berada di antara dua rasa takut. Pertama kerana dosa yang telah lalu sedang ia tidak tahu adakah Allah telah mengampuninya. Kedua tentang umur yang tersisa kerana ia tidak tahu apakah kebinasaan akan menimpa dirinya.”

Jika demikian maka hal itu adalah rasa takut jika dirinya mengikuti hawa nafsu dan penyimpangannya, khuatir jika dirinya binasa kerana terjerumus ke dalam kejahatan atau terperangkap ke dalam kebinasaan.

Inilah kesedihan kerana pengaruh iman, kesungguhan untuk menyahutnya, kuat pengaruh, yang mendorong seorang mukmin untuk berusaha bersabar, menjaga diri, membekali dirinya dengan kesabaran dan mujahadah, kerana dia hidup selalu di antara dua rasa takut, kesalahan yang telah lampau, tanggungjawab dan pengaruhnya pada masa mendatang yang penuh godaan dan tentangan.

Dia akan bersungguh-sungguh untuk menghapus kesalahan yang telah lalu, berbuat baik dan menjaga diri dari tipu daya syaitan di masa yang akan datang.

Begitulah kesedihan yang terpuji, tidak seperti kesedihan orang-orang yang cintakan dunia dan rakus, sebagai buah yang baik bagi seorang mukmin yang hatinya dipenuhi dengan rasa ini.

Adapun orang-orang yang menyangka bahawa dunia adalah tempat untuk bermain-main, bersenang-senang, berfoya-foya, bersuka-ria dengan berpaling dari akhirat, lupa akan hakikat dunia dan rahsianya, alangkah beratnya kesedihan mereka pada hari di mana manusia berdiri di hadapan Rabbul ‘Alamin. Alangkah besar kerugian mereka kerana telah bersuka-ria dan mengolok-olok orang yang bertakwa yang sentiasa berhati-hati dan bersedih di dunia. Padahal orang-orang yang bertakwa nantinya akan berkata yang bermaksud:

“Sesungguhnya kami dahulu, sewaktu berada di tengah-tengah keluarga kami merasa takut (akan diazab). Maka Allah memberikan kurnia kepada kami dan memelihara kami dari azab neraka.”

(Surah ath-Thur: 26-27)

Sesungguhnya kemajuan yang diraih oleh orang barat yang mampu memiliki hegemoni kuat di tengah-tengah manusia dari timur hingga barat, tiada target yang hendak diraih selain bersenang-lenang, bermain-main, bernikmat-nikmat dan berfoya-foya. Kemajuan tersebut adalah kemajuan atheis yang tidak beriman kepada hari akhirat dan tidak ada perhatian sama sekali agar manusia mendapat kebahagiaan di akhirat.

Ironinya, pandangan barat tersebut telah menjalar menjadi perkara umum dalam masyarakat Islam yang ditelan oleh kemajuan dan menjadikannya sebagai pedoman bertindak dan standard penilaian.

Sesungguhnya kesenangan, kegembiraan dan keceriaan memang tidak dilarang dalam Islam, akan tetapi tidak boleh bagi seorang muslim lupa akan tujuan wujudnya dunia, tidak boleh pula melupakan tugas hidupnya, bahkan Islam menyerunya untuk selalu bermuhasabah, banyak berfikir, mengikuti perintah dan mempersiapkan diri sebagaimana dalam al-Quran ada menyebut yang bermaksud:

“Wahai orang-orang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasiq.”

(Surah al-Hasyr: 18-19)

Dan telah sampai pula kepada kita nasihat Al-Hasan Al-Basri Rahimahullah yang menjelaskan maksud dari kesedihan yang mulia tersebut yang memenuhi hati orang yang bertakwa, beliau berkata: “Sudah sepatutnya orang yang mengetahui bahawa kematian akan mendatanginya, hari kiamat menunggunya dan bahawa berdiri di hadapan Allah Ta’ala akan dialaminya, dia bersedih dalam waktu yang panjang.” Setiap kita akan mengalaminya, maka siapakah yang patut mengambil iktibar?

P/S : Terima kasih kepada penghantar email.

Leave a comment »

Mengemis Rindu

Title : Mengemis Rindu

By : Noraniza Idris

Di kedinginan malam sepi
Ku melerai rindu di hati
Agar terubat resah rindu
Yang menyentuh kalbu

Mungkin kau tiada menyedari
Apa yang ku simpan di hati
Mungkin kau telah memahami
Segala yang terjadi

Ingin kuturuti jejak langkahmu
Walau ke mana saja kau pergi
Ingin aku menghambakan diri
Untuk engkau mengasihi

Sedalam mana lautan api
Pasti aku cuba mengharungi
Itulah ketulusan hatiku
Moga kau kan mengerti

Semakin aku mengingati
Semakin tebal rindu ini
Aku hanya mengemis rindu
Dari hati kecilmu

Leave a comment »

Surat Kepada Abang

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. Abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ini dengan bas. Abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik, cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini, Kereta baru abang tu mahal, harga mencecah 100k barangkali sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang. Sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam. Abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape? Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakan masa kita kahwin dulu. Cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang? Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat. Tapi ayang nak dapat kiss good morning pun susah. Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah. Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance, tapi ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah. Kereta abang make up lawa-lawa, tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri. Kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah $100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada. Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak. Paling menyedihkan, ayang tanya ngape tidur dalam kereta? Abang jawab takut orang curi kereta abang tapi kalau ayang yang kena curi?
Ayang nak balik kampung dulu, anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa. Tak nak naik kereta abang takut calar, ayang calar takpe. Jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. Ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.

Pesanan dari ayang,

  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG.
  • ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR.Love,
    Ayang

Jawapan Kepada Surat ayang.

29 Febuari 2009.

Dear ayang,

Bukan lah abang sayang keta tu lebih dari ayang, tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang nanti kalau hilang sapa nak ganti. Ayang abang suruh keja ayang tak nak, ayang kata nak dok rumah je jaga anak, nak siap kan sarapan, nak kemas umah tapi ayang tiap-tiap hari bangun tido pukul 12:00 tengahari. Macam mana nak buat keja rumah. Cubalah ayang fikir mana tak abang tido dalam keta. Abang balik keja lambat sikit ayang dah kunci pintu. Bukannye abang gi berfoya-foya kan, abang gi keja. Lagi satu pasal pizza yang ayang ngidam tu. Ayang nak pizza yang di order dari Jepun, mana lah abang ada duit nak order. Abang nak bagi apam balik yang jual kat depan ofis abang ni ayang tak nak, ayang nak jugak pizza dari Jepun. Nasib baik abang tak belikan kalau tak anak kedua kita tu mesti muka macam Doremon.. Ish, tak nak la abang. Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur. Ayang yang tersalah buang ingatkan sampah. Tu lah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dengan sampah pun dah jadi serupa jer. Hadiah tu mahal tau abang
beli untuk ayang.

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dari keta tu walaupun hantaran masa kita
kawin cuma RM80k. Ayang tak tau berapa kali abang turun naik bank nak buat loan RM80k, tapi demi ayang abang buat jugak. Sebab masa tu ayang kalau make-up memang sebijik macam Maya Karin. Tapi sejak ayang buat rebonding 3 tahun lepas, setiap kali ayang make-up, abang terbayang pulak muka pontianak dalam citer Pontianak Harum Sundal Malam a.k.a PHSM tu. Bukan ayang tak cantik tapi kening ayang tu, ayang gi cukur wat per. Walaupun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang tak yah la nak cukur kening ayang tu. Pasal morning kiss tu, ayang bangun pun dah tengahari nak morning kis macam mana.

Dah la ayang, abang malas nak citer. Tapi abang nak bagi tau jugak kat sini ayang tetap nombor 1 dalam hati abang. Nanti kalau naik bas tu bebaik. Ayang nak balik kampung abang izinkan cuma jangan lupa kirim salam kat mak ayah kat sana. Kalau ada gulai tempoyak ke nanti jangan lupa bawak balik sikit. Kalau ada lembu terlepas ke, ayang tak yah laa susah-susah gi kejar lembu tu. Biar jek. Nanti abang balik kampung, abang kejar kan. Bukan apa takut lembu tu tanduk ayang, nanti bukan setakat calar jek, silap-silap leh masuk hospital. Abang kene tanduk tak pe. Jaga anak-anak baik-baik, jangan bagi diorang main kat sungai musim-musim banjir ni. Nak dapat anak bukan senang takut nanti ayang ngidam lagi pizza Jepun lak lagi haru. Baik jaga jek yang dah ada tu. Ayang pun jaga diri baik-baik. Jangan sampai jatuh longkang lagi. Hehe. Abang memang tak nak ketawa masa tu tapi nak wat macam mana, ayang jatuh kepala dulu yang masuk
longkang. Dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding. Memang abang kesian tapi muka ayang lepas jatuh longkang tu tak leh abang nak bayang kan
cam mana. Tengok laa sendiri gambar tu.

Ok lah ayang, nanti lepas cuti sekolah kita jumpa lagi eah.. Bye ayang.

Love,

Abang

P/S : Thanks to Mr.Bobo

Leave a comment »

BLACK : Aku Rindu Sayang Kamu

black-mentor3

Black Mentor – Aku Rindu Sayang Kamu

Siang dan malamku kini menjadi satu
Terasa sedihku bila tiada mu
Apakah ini dinamakan cinta oh
Menjadi aku yang punya

Apakah kau dah tak sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat di jantungku
Terasa sungguh

Chorus
Aku rindu sayang kamu
Matamu aku cinta kepadamu
Sayang kamu

Apakah kau rasa sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat dijantungku
Terasa sungguh

Leave a comment »

Inside of You

l_96cb08a5c19eaa0d8cbce34bdbc78d98

http://www.russellbrandfansite.com

Old as Ancient Skies
I`v had these wondering
And you took me by suprise when you let me insdide of you

Inside of you
Inside of you
There`s got to be
Some part of me
Inside of you

Inside of you, I could cross this desert plane
Inside of you, I can hear you scream my name
Inside of you, while the stars unfold
I`ve crossed me heart and I`ve crossed the world
And I need you here and I need to be
Inside of you

Now the flowers bloom
I feel you creep into my room
And if this should be our tune
I`ll die here inside of you

And the world explodes
I`ve never been down this road
Teach me how to glow
While I`m moving
Inside of you

Inside of you, the restless find their dreams
Inside of you, this king has found his queen
Inside of you, all the stars unfold
I`ve crossed me heart and I`ve crossed the world
And I need you here and I need to be
Inside of you

Inside of you
Bay blue
So say it`s you
To thoughts untrue
Who I woo
It`s you I woo

Through and through
And through and through
There`s so much more than just a screw
Inside of you

And I was blizzard blind
Felt like I`ve lost me mind
But you`ve treated me so kind
I don`t know what to do.

Leave a comment »